Infofinanciar > Lumea la zi > Pământul a intrat în a șasea perioadă de extincție în masă. 20% din biodiversitatea planetei va dispărea până în 2100
Lumea la zi

sursa foto safari travel

Potrivit unui studiu publicat recent în revista de specialitate Science Advances, planeta noastră va intra în cea de a șasea perioadă de extincție majoră a speciilor. Datele arată că până în anul 2100, aproape 20% dintre speciile existente la momentul actual vor fi exterminate.

Un nou instrument dezvoltat de oamenii de știință europeni și australieni a arătat că cascadele de extincție cauzate de utilizarea excesivă terenurilor și de schimbările climatice vor distruge mai mult de un sfert din biodiversitatea mondială până la finalul secolului.

Cu ajutorul unuia dintre cele mai puternice supercomputere din Europa, Dr. Giovanni Strona de la Universitatea din Helsinki și profesorul Corey Bradshaw de la Universitatea Flinders au folosit un model computerizat pentru a crea un Pământ virtual cu specii artificiale și peste 15.000 de rețele trofice pentru a prezice soarta interconectată a speciilor care vor dispărea probabil din cauza ravagiilor provocate de schimbările climatice în următorul secol.

Predicții sumbre cu privire la biodiversitate

Modelul prezintă o predicție sumbră a viitorului diversității globale, confirmând fără îndoială că lumea se îndreaptă spre un al șaselea eveniment de extincție în masă.

Potrivit datelor, oamenii de știință prezic că între 6% și 10% din speciile de animale vor dispărea până în 2050, iar între 13% și 27% vor dispărea până în 2100. De asemenea, s-a constatat că cea mai pregnantă cauză a dispariției speciilor este reprezentată de schimbările climatice, în procent de 62%, urmată de extincțiile secundare sau co-extincțiile, în procent de 20%, extincția locală datorată concurenței cu speciile invazive, 14% și utilizarea excesivă a terenurilor, un procent de 4%, potrivit Mediafax.

Cei doi oameni de știință spun că abordările anterioare de evaluare a ratelor de extincție din secolul următor au fost subestimate prin faptul că nu au încorporat coextincțiile – adică speciile care dispar pentru că alte specii de care depind cedează în urma schimbărilor climatice și/sau a modificărilor mediului natural.

„Gândiți-vă la o specie prădătoare care își pierde prada din cauza schimbărilor climatice. Pierderea speciei pradă este o „extincție primară”, deoarece aceasta a cedat direct în urma unei perturbări. Dar, neavând ce să mănânce, prădătorul său va dispărea și el (o „co-extincție”). Imaginați-vă un parazit care își pierde gazda din cauza defrișărilor sau o plantă cu flori care își pierde polenizatorii din cauza temperaturii prea ridicate. Fiecare specie depinde de altele într-un fel sau altul”, explică Bradshaw, potrivit Forbes.

Cercetătorii au descoperit că, până în 2100, vor exista cu până la 34% mai multe co-extincții în ansamblu decât se preconizează doar din cauza efectelor directe. De asemenea, coextincțiile vor crește rata totală de dispariție a celor mai vulnerabile specii cu până la 184% până la sfârșitul secolului.

Semnal de alarmă

Soluția lui Strona și Bradshaw este inovatoare prin tehnologia de cartografiere și interconectare a speciilor, care oferă rezultate plauzibile, luând în calcul nu doar modul în care habitatele naturale sunt afectate în mod direct, ci și modul în care speciile relaționează între ele.

„În esență, am populat o lume virtuală de la zero și am cartografiat soarta a mii de specii de pe glob pentru a determina probabilitatea apariției unor puncte de inflexiune în lumea reală”, explică Strona.

„Efectuând numeroase simulări pe trei scenarii principale privind clima până în 2050 și 2100, arătăm că, până în 2100, vor exista cu până la 34% mai multe coextincții în ansamblu decât cele prevăzute doar din efectele directe”, spune Strona.

„Acest studiu este unic, deoarece ia în considerare și efectul secundar asupra biodiversității, estimând efectul dispariției speciilor în rețelele alimentare locale dincolo de efectele directe. Rezultatele demonstrează că interconexiunile din cadrul rețelelor trofice agravează pierderea biodiversității”, adaugă Bradshaw.

„Comparativ cu abordările tradiționale de predicție a extincțiilor, modelul nostru oferă o perspectivă detaliată asupra variației modelelor de diversitate a speciilor care răspund la interacțiunea dintre climă, utilizarea terenurilor și interacțiunile ecologice.

Copiii născuți astăzi care trăiesc până la 70 de ani se pot aștepta să asiste la dispariția a literalmente mii de specii de plante și animale, de la micile orhidee și cele mai mici insecte, până la animale emblematice precum elefantul și koala … toate acestea într-o singură viață de om”, arată oamenii de știință.